Menu

Educatieprogramma

Een bezoek aan het muZIEum is ook voor scholen een uniek en leerzaam uitje. Wij bieden namelijk geen taai lespakket, maar een beleving waarvan de leerlingen en studenten zelf onderdeel zijn. We nemen hen mee in totale duisternis. Zo ervaren ze zelf hoe het is om niets te kunnen zien. Naast de beleving in het donker bieden we een educatieprogramma dat bestaat uit diverse opdrachten in de foyer van het muZIEum.

Afhankelijk van de groepsgrootte en de duur van het bezoek stellen we het educatieprogramma samen. Dit kan dus variëren. Natuurlijk wordt het educatieprogramma ook afgestemd op het niveau van de leerlingen of studenten. Alle onderdelen zijn erop gericht de leerlingen zelf te laten ervaren en ontdekken.

Goede voorbereiding is het halve werk
Een goede voorbereiding draagt bij aan een geslaagd bezoek. Bereid de leerlingen dus alvast voor. We hebben een voorbereidende les gemaakt die je gemakkelijk kan uitvoeren in de klas. Zo bied je de leerlingen alvast de mogelijkheid om zich in het onderwerp te verdiepen.

In het muZIEum
Het bezoek begint met een uitleg over het muZIEum en de taststok. Vervolgens gaat elk groepje, van maximaal zes* personen, aan de hand van een roulatieschema aan de slag. Op dit roulatieschema staat precies aangegeven wanneer elk groepje welk onderdeel van het educatieprogramma volgt en wanneer ze de donkerbeleving ingaan. Elk kwartier wordt gewisseld van onderdeel. Een publieksbegeleider is aanwezig om toelichting te geven en waar nodig hulp te bieden.
* Vanaf 1 september zijn de rondleidingen in groepjes van zeven personen.

De donkerbeleving
Het hoofdonderdeel van een bezoek aan het muZIEum is de donkerbeleving. Eenmaal binnen zijn leerlingen aangewezen op al hun zintuigen behalve hun zicht. Zo ervaren ze hoe andere zintuigen een grotere rol gaan spelen. Er zijn twee donkerbelevingen met allebei een eigen thema: Een dag uit het dagelijks leven van… en Op vakantie met…. De leerlingen worden rondgeleid door blinde en slechtziende gidsen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen!

Een aantal voorbeeldopdrachten
Bij het onderdeel ‘geur’ wordt een beroep gedaan op het reukvermogen. Wat ruik je, welke gedachten komen er op? Bij het onderdeel ‘braille’ kunnen de leerlingen braille leren typen. Ook gaan ze met slecht zicht ‘mikado’ spelen. Kan je je tegenstander dan nog in de gaten houden? Bij het onderdeel ‘blind vertrouwen’ moeten leerlingen blind op elkaar vertrouwen en een stuk touw in een figuur leggen. Tijdens het onderdeel ‘in gesprek met...’ gaan ze het gesprek aan over blind- en slechtziendheid aan de hand van verschillende stellingen. Daarnaast kunnen leerlingen zonder zicht (met een simulatiebril) bordspelletjes doen en interessante feitjes ontdekken over visuele beperkingen bij de zogeheten units; de touchscreens die in het museale gedeelte hangen.

Krijg jij het inZICHT?
Voor de donkerbeleving luisteren leerlingen geblinddoekt via een koptelefoon naar een ‘audioshow’, een opname in 3D-geluid. Ze worden meegenomen op reis in een realistische film zonder beelden. Ze horen waar het muZIEum voor staat en wat andere zintuigen betekenen als je geen zicht hebt.

Na de donkerbeleving gaan ze aan de slag met onze quiz ‘Krijg jij het inZICHT?’. Hier ontdekken ze meer over de mogelijkheden die taal- en spraaktechnologie biedt als je blind of slechtziend bent. Ze beantwoorden vragen op iPads en gaan zelf aan de slag met diverse apps en hulpmiddelen. Ze ontdekken bijvoorbeeld hoe je ook zonder zicht een film kan kijken. En lukt het hen blind een menukaart te lezen?

Voorlichting ambassadeur KNGF geleidehonden
Hoe is het nu om niets te kunnen zien en blind te vertrouwen op een geleidehond? Vraag het een expert! Samen met KNGF Geleidehonden organiseert het muZIEum als aanvulling op het educatieprogramma voorlichtingen van blinden of slechtzienden die dagelijks op pad gaan met de trouwe viervoeter. Klik hier voor meer informatie over het programma.

Klik hier om een bezoek met educatieprogramma te reserveren.