De beste wensen voor 2018

Wij ZIEn het wel zitten!

In cijfers
We sloten het jaar af met ruim 34.000 bezoekers, een grote prestatie waar wij heel erg trots op zijn. In 2016 waren het er ruim 35.000. Dit is iets meer, maar in de zomer van 2017 hebben wij ruim 2 maanden de deuren gesloten in verband de verhuizing naar de Ziekerstraat. Ongeveer 45% van de totale bezoekers van 2017 hebben wij op onze nieuwe locatie mogen verwelkomen.

Het jaar 2017 in vogelvlucht
Het afgelopen jaar stond natuurlijk voornamelijk in het teken van de verhuizing van de Stadsschouwburg naar de Ziekerstraat, maar er is in 2017 nog veel meer gebeurd. Zo hebben wij de 2e prijs behaald voor het ‘Leukste uitje van Gelderland 2017’, de 1e plek behaald met het ‘Beste uitje van Nederland 2017’ en zijn we genomineerd voor het ‘Leukste uitje van Gelderland 2018’. De uitslag hiervan volgde op 9 januari 2018 en wij mochten de bronzen award in ontvangst nemen!

Naast dat wij in Nijmegen actief zijn geweest, hebben wij ook ver hierbuiten ons best gedaan om mensen de ogen te openen. De virtualrealitybrillen van de Expeditie ribbelroute geven de mogelijkheid onze missie ook extern te verkondigen. Zo heeft de ABN AMRO het muZIEum uitgenodigd voor een workshop ‘Give Trust’ waarbij de virtualrealitybrillen van de Expeditie ribbelroute een grote rol hebben gespeeld. Zij waardeerden deze workshop als hoogste met een 9. Bij scholen die het muZIEum niet kunnen bezoeken, komt het muZIEum ook graag langs, dit hebben wij het afgelopen jaar dan ook veelvuldig gedaan.

In oktober hebben we onze drukste bezoekersdag ooit gehad met maar liefst 301 bezoekers. Dan zijn zo goed als alle belevingen, die elk kwartier na elkaar starten, volgeboekt. We zijn nieuwe lokale samenwerkingen gestart met o.a. onze nieuwe overburen Du Commerce, Arsenaal 1824 en IJssalon Vincenzo. En last but not least, onze eigen directeur, Heleen Vermeulen, werd genomineerd tot Nijmegenaar van het jaar 2017 en belandde in de top 3.

Het muZIEum in de pers
We worden regelmatig vermeld door regionale media uit Nijmegen en omstreken, maar ook de landelijke media weet het muZIEum te vinden. Hier zijn wij altijd ontzettend blij mee, daarom lichten we graag nog een aantal hoogtepunten uit:

Victor Mids, bekend van het programma Mindf*ck, is lang geweest om opnames te maken voor het nieuwe seizoen dat in het voorjaar van 2018 start. Geheel in muZIEum-stijl staat de opname in het teken van visuele illusies.

RTL4 is begin van het jaar langs geweest om ons op te nemen in een item van ‘Nijmegen mijn stad’. Hier is een prachtig item uit voortgekomen over onze donkerbelevingen.

Ook Skyscanner heeft ons opgenomen in een artikel over dé hotspots van Nijmegen om te bezoeken wanneer je een dagje of weekendje naar Nijmegen gaat. Hier zijn wij vernoemd onder het kopje ‘de leukste musea van Nijmegen’.

Toekomst
In 2018 gaan wij er voornamelijk voor zorgen dat onze nieuwe locatie echt als thuis gaat voelen. We gaan achter de schermen de puntjes op de i zetten en daarna is het muZIEum gereed om zachtjes aan door te groeien naar 40.000 bezoekers per jaar.

Sinds de intrek aan de Ziekerstraat zijn de arrangementen uitgebreid. In 2018 is het doel om dit verder uitbreiden en nog meer nieuwe lokale samenwerkingen aan te gaan. Daarnaast hebben wij nu de ruimte om onze activiteiten in de vakanties verder uit te breiden. Jullie kunnen vanaf volgend jaar nog veel van ons verwachten dus houd onze website in de gaten.

Tot snel!